logo

Opzetten van een bedrijfsacademie

Het doel van een bedrijfsacademie is om de organisatie te faciliteren bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. In zo’n bedrijfsacademie kunnen alle bestaande en nieuw te ontwikkelen leertrajecten een plaats krijgen vanuit een aansprekende visie op leren en (pro-actief) opleiden.

Ontwikkelen met organisatie(s)

Een succesvolle bedrijfsacademie wordt in samenwerking met het onderwijs en werkveld ontwikkeld. Dit waarborgt een sterke verbinding tussen werken en leren, die voor effectieve leertrajecten cruciaal is. Het onderwijs (ROC’s en hogescholen) wordt vanuit bestaande kwalificatie- en competentieprofielen gevraagd mee te denken over specifieke zaken waarin de organisatie onderscheidend is. Het werkveld benoemt op haar beurt de kernopgaven en de hiervoor benodigde competenties per functie(niveau). Daarnaast is de betrokkenheid van de eigen organisatie essentieel voor de inhoudelijke input en het benodigde draagvlak. Kortom, de ontwikkeling van een bedrijfsacademie is samenwerking met de diverse interne en externe partijen, vraagt om zowel een systematische als een relationele benadering.

Systematische en relationele benadering

Bij de systematische benadering worden diverse competentiegerichte leeractiviteiten ontwikkeld. Deze leeractiviteiten liggen in lijn met de doelstellingen van de organisatie en sluiten aan bij de drijfveren en leerstijlen van medewerkers. Door de relationele benadering worden de diverse interne organisatieonderdelen en externe partijen betrokken bij de vormgeving van deze leertrajecten.

De bijbehorende vraagstukken op het gebied van human resource development vragen om onder andere onderwijskundige expertise, advies- en onderzoeksvaardigheden en zo mogelijk trainingservaring.

Allard educational coaching
A.C. (Allard) Visser MSc
Nanningh Keyserstraat 17
4254 EN Sleeuwijk

M: 06 - 101 538 27
E: info@allardvisser.nl
I: www.allardvisser.nl

KvK Brabant: 51882809
BTW nr: NL 144407747B01
Rabobank: 1603.75.711
IBAN: NL47RABO0160375711
BIC: RABONL2U